Bougies vormen de kern van elke door benzine aangedreven verbrandingsmotor, aangezien zij zorg dragen voor de ontsteking van het lucht-brandstofmengsel, die de zuigers in de cilinders in beweging zet. Afhankelijk van het toerental moeten ze tot wel 5000 keer per minuut een vonk aan de motor afgeven en onafhankelijk van de temperatuur stabiel blijven functioneren. Het spreekt voor zich dat de onderdelen aan hoge thermische belasting en drukverschillen onderhevig zijn. Regelmatige vervanging en onderhoud zijn essentieel voor de werking van de motor.
Inhoud
Wanneer vervangen
Hoe lang het duurt voordat een bougie versleten is, hangt af van tal van factoren, zoals het type gebruikte motorolie, de aanbevelingen van de fabrikant, hoe regelmatig en op welke manier er met de auto wordt gereden. De verhoudingen in het lucht-brandstofmengsel spelen tevens een rol. Wanneer de mix te vet is (i.e. een relatief hoog brandstofgehalte heeft), leidt dit op den duur tot verkoling van de bougies. Een vet mengsel treedt bijvoorbeeld op bij wagens met chiptuning. Ook is het belangrijk, bij installatie van de componenten rekening te houden met de juiste warmtegraad. De warmtegraad verwijst naar de snelheid waarmee het onderdeel hitte kan afvoeren. De isolatie van een warme bougie maakt langzame hitteoverdracht mogelijk, waardoor de temperatuur voldoende hoog blijft om koolstofafzettingen te verbranden en voortijdige vervuiling te voorkomen. Koude bougies zijn geschikt voor motoren met hoge toerentallen en andere toepassingen waar de motor op hoge temperatuur functioneert.
Brandstof:
Bougies worden niet uitsluitend in benzinemotoren ingezet. Zo maakt zijn elektrode-afstand van 0,7 mm de bougie NGK LPG Laser Line 1496 geschikt voor gebruik in motoren die draaien op LPG en CNG, alsook op bio-ethanol. Het component heeft een sleutelwijdte van 16 mm. Omdat hij beschikt over een centrale elektrode van iridium en een taps toelopende massa-elektrode met platina chip, gaat hij 60.000 km mee. De NGK LPG Laser Line 1496 past in de ontsteking van veel gangbare automerken, waaronder Alfa Romeo, Citroën en modellen van Ford.
Hoe vervangen?
Vervanging van een of meerdere defecte bougies is een onderhoudsmaatregel die een
autobestuurder zelf kan uitvoeren. Hiervoor zijn een bougiesleutel, momentsleutel en een enige technische kennis vereist. Deze werkzaamheden mogen enkel in een afgekoelde motor worden uitgevoerd, aangezien bougies bij warmte uitzetten en dan bij een poging tot verwijdering beschadigd kunnen raken. Schakel de ontsteking uit en klem de minpool van de accu af. Wanneer de motorkap wordt geopend, kunnen de onderdelen worden gevonden door het volgen van de bougiekabels. Trek de bougiestekker van het onderdeel af en blaas het bougiegat vrij met perslucht. Steek vervolgens de bougiesleutel op de moer en schroef het onderdeel eruit. Draai de nieuwe bougie er voorzichtig in met lichte druk tegen de wijzers van de klok in. Haal hem met een momentsleutel aan en houd je daarbij aan het juiste koppel. Zet de bougiestekker er weer op en herhaal deze procedure voor elke bougie.