De auto kan een boortoren op je portemonnee zijn. Autoverzekering, wegenbelasting, het regelmatige bezoek aan de pomp (tenzij je natuurlijk al een EV hebt). Daar komen de mogelijke kosten na een apk-bezoekje nog eens bij, of reparaties die tussentijds al verricht moeten worden. Doorrijden met problemen is doorgaans geen verstandige keuze. Toch zijn er veel mensen die doorrijden met autoruitschade – en in veel gevallen is dit geen enkel probleem. Maar wanneer moet de autoruit nou wel gerepareerd worden en bij welke ruitschade mag je helemaal niet meer doorrijden?
Inhoud
De autoruit die nooit gerepareerd kan worden
Wanneer je ruitschade in de zijruit krijgt, dan valt de ruit in duizenden stukjes uiteen. Een flinke ster of barst is daarmee uitgesloten in dit autoglas. Het gaat hier namelijk om veiligheidsglas. Dit glas is bijzonder hard, maar valt direct uiteen in kleine stukjes bij ruitschade, zodat inzittenden geen schade oplopen door grote stukken rondvliegend glas. Vaak zijn achterruiten ook gemaakt van veiligheidsglas, maar hier zijn uitzonderingen op. Zit er een ster of barst in de achterruit, dan mag je er gerust op rekenen dat dit geen veiligheidsglas is.
Autoruitschade in de voorruit: mag ik doorrijden?
Autoruitschade in de voorruit is wel mogelijk. Dit zijn twee lagen autoglas met een laagje PVB-folie, dat het glas bij elkaar houdt. Bij een ster of barst in een van de lagen glas, valt de ruit daarmee nooit uit elkaar. Dit gelaagde autoglas is al decennialang de standaard voor alle auto’s die in Europa verkocht worden.
Het blijft echter glas – en glas kan kapot. Een opspattend steentje, een rondvliegend voorwerp of een dakpan die van de schuur valt, er is niet veel nodig voor autoruitschade. Maar wanneer is het nou een acuut probleem en wanneer mag je gerust nog een paar dagen doorrijden voordat je tijd hebt om de autoglasreparatie uit te laten voeren?
Autoruitschade is afkeur wanneer het een autoruitschade in het zichtveld van de bestuurder is, waarbij een ster een diameter van meer dan 20 millimeter heeft óf er sprake is van een vertakte scheur. In deze gevallen mag je dus niet verder rijden.
Wat zijn de kosten van een sterretje repareren?
De kosten van een sterretje repareren zijn laag. En vaak kan het binnen een paar minuten al geregeld worden. Maar een flinke ster repareren, dat kan vaak niet. Daarnaast is het repareren van een vertakte scheur onmogelijk. De autoruit repareren is niet mogelijk; de enige oplossing die nog rest, is het vervangen van de complete voorruit.
Is het vervangen van een complete voorruit niet ontzettend duur?
Het vervangen van een complete voorruit is uiteraard duurder dan een reparatie. Maar door blijven rijden met autoruitschade die buiten de wettelijke grenzen valt, is per definitie duurder én gevaarlijk. Het is immers niet voor niets verboden. Is de autoruitschade niet te repareren en moet de ruit vervangen worden, kijk dan eens naar de prijzen van after market autoglas. Dit autoglas voldoet aan de hoge kwaliteitseisen, maar is niet voorzien van een merklogo. Daardoor valt de prijs veel lager uit en kun je de voorruit direct laten vervangen door een specialist.