Voordat je het praktijkexamen hebt, kun je meestal nog even lessen. Aan te raden is dat je niet veel langer dan 30 minuten voorrijdt, omdat je concentratie dan afneemt. Na het voorrijden ga je met je instructeur het CBR gebouw binnen en wacht je totdat je naam wordt omgeroepen. Eenmaal in de examenzaal ga je bij de desbetreffende examinator aan tafel zitten en die controleert jouw legitimatie, theoriecertificaat en uittreksel. Bij de examinator aan tafel moet je ook de Eigen Verklaring ondertekenen. Je krijgt van de examinator precies te horen hoe het praktijkexamen in zijn werk zal gaan;
De examinator vertelt je dat het precies zo werkt als met een rijles, alleen moet je het nu zonder hulp doen. De examinator zal vertellen dat het examen ongeveer 30 á 40 minuten duurt en dat je tijdig te horen krijgt waar je naartoe moet, links of rechts, zegt de examinator niks dan ga je rechtdoor. Je moet zelf op borden, verkeerstekens en je snelheid letten, inhalen bepaal je zelf en rijdt vlot waar het kan en je houdt in waar dat nodig is. Na dit gesprek loop je naar de auto en doe je onderweg een ogentest, hierbij moet je een kenteken op ongeveer 25 meter afstand goed kunnen lezen. Daarna ga je in de auto zitten en zet je de auto op contact, je start de motor dus niet. De examinator gaat voor en achter de auto staan om de verlichting te controleren. Als hij vóór de auto staat wil hij zien : dimlicht, richtingaanwijzers links en rechts. Als hij áchter de auto staat wil hij zien : achterlichten, remlichten en de richtingaanwijzers. De examinator kan hierna vragen of je even de motorkap open wilt doen om wat dingen aan te wijzen. Het stelt niet veel voor, o.a. oliepeilstok (en waar bij te vullen), ruitenwisservloeistof, koelvloeistof, luchtfilter, en misschien nog iets.
Het zou ook kunnen zijn dat hij wat vraagt over bijv. banden, spanning, profieldiepte etc. Vervolgens ga je met je examinator in de auto zitten, de kans dat je nog wat vragen over het dashboard krijgt of hoe je hoofdsteun afgesteld moet worden is aanwezig….
Dan ga je rijden….rijden …rijden.. je gaat zeker niet foutloos rijden, dat hoeft ook niet. Je moet ervoor zorgen dat je veilig rijdt, als je op een plein per ongeluk één afslag te vroeg eraf gaat dan wat de opdracht was, is er niks aan de hand, als je dat maar op een veilige manier doet. Als de motor afslaat, is dat ook geen probleem.. Het meest belangrijke is dat je kijkt, kijken voordat je iets gaat doen. Altijd !
Je krijgt waarschijnlijk ook een stukje snelweg en twee bijzondere verrichtingen. Op bijzondere verrichtingen kun je niet zakken, zolang je maar kijkt bij wat je doet, dus beter een slechte uitvoering en goed kijkgedrag dan goeie uitvoering en slecht kijkgedrag. Uiteindelijk kom je terug, het examen zit erop, je loopt samen met de examinator terug naar het examencentrum. Eenmaal binnen, zittend aan hetzelfde tafeltje krijg je de uitslag. Altijd spannend natuurlijk… Als je bent geslaagd, moet je 1 dag later naar het gemeentehuis met 1 pasfoto en legitimatie om je rijbewijs aan te vragen. Het rijbewijs heeft het formaat van een bankpasje en het duurt ongeveer 5 dagen om dit op te halen.
Zo werkt in grote lijnen een praktijk examen en we kunnen niet genoeg nadruk leggen op hoe belangrijk het kijken is. Kijk je goed ? dan heb je al 75% van je rijbewijs!