17 jarige bestuurder beter dan de 18 jarige rijder

Het afgelopen jaar zijn er voor het eerst meer 17 jarige dan 18 jarige die hun rijbewijs hebben gehaald.  Dit heeft natuurlijk te maken met het invoeren van het begeleidend rijden traject door de overheid.

In 2011 werd het begeleidend rijbewijs ingevoerd. Het project genaamd 2drive stelde  jongeren al vanaf 16,5 jaar in staat een examen aan te vragen. Vanaf hun 17 kunnen ze dan op voor hun rijbewijs. Bij het behalen ervan hebben ze gewoon het echte roze papiertje op zak. Tot hun achttiende jaar mogen ze dan deelnemen in het verkeer al is het dan nog wel onder begeleiding. Wanneer de leeftijd van 18 jaar wordt bereikt mag men zelfstandig gaan rijden.

Inhoud

Oorzaak stijging verkeersongevallen

De maatregel is destijds ingevoerd om de veiligheid in het verkeer te vergroten. Maar cijfers wijzen uit dat het aantal verkeersongevallen bleven toch toenemen  Het vervroegd halen van het rijbewijs kreeg hiervan de schuld maar dit is onterecht. Bij nader onderzoek bleek deze stijging te komen door de toename van het gebruik van de smartphone in de auto.

Tijdens het onderzoek werd er in de testwagens een camera en een zwarte doos geplaatst. Deze registreerde dat grootst gedeelte van de ongelukken ontstond omdat bestuurders even waren afgeleid. Dit kwam bijvoorbeeld door het gebruik van de telefoon, of het lezen of schrijven in de auto. Om dit gedrag tegen te gaan is er via de rijksoverheid een campagne gestart genaamd Mono rijden. Verder zijn de boetes voor autorijden of appen aanzienlijk verhoogd. De boete hiervoor bedraagt nu al 230 euro.

Start van de ‘Mono’ campagne

Mono staat voor alleen alleen rijden. Omdat je simpelweg geen twee verschillende taken kan uitvoeren in de auto. De campagne komt in navolging van de BOB campagne. En de overheid hoopt eenzelfde succes te bereiken met de Mono campagne als met de eerdere BOB campagne. “Er moet eenzelfde bewustwording bij de bestuurder bereikt als het dragen van een autogordel” aldus Felix Cohen van Veilig Verkeer Nederland. Alhoewel er veel jongeren gebruik maken van smartphones is het niet eerlijk om de stijging van het aantal ongevallen niet hard te maken. De BOB campagne heeft al bewezen dat jongeren zeker wel gevoelig kunnen zijn voor kwesties aangaande het verkeer. Er is dus goede hoop op het slagen van de MONO campagne en het slagen ervan. Jongeren gedragen zich op veel terreinen waaronder ook in het verkeer zich veel bewuster.

Spoedcursussen versus meters maken

Veel jongeren kiezen steeds meer voor een snelcursus bij rijscholen. Binnen 10 dagen kunnen ze via spoedcursus het rijbewijs halen voor een vast bedrag! Dat geeft een overzichtelijk gevoel. Maar maken de afnemers dan niet te weinig meters, zo vraagt men zich af. Ook dit blijkt erg mee te vallen. Die meters maken ze na het behalen van het examen toch al snel. De 17 jarige bestuurder blijkt zelfs een betere autorijder te zijn dan een 18 jarige. Op welke manier het rijbewijs gehaald is maakt hierin geen enkel verschil

Snelcursus rijbewijs is juist een uitkomst voor de scholier of student

Voor scholieren en studenten is de snelcursus een uitkomst. Ze kunnen dan bijvoorbeeld in een vakantie het rijbewijs halen. Wat jongeren ook erg prettig vinden is dat ze van te voren weten wat ze kwijt zijn. Zeker voor de student die wat krapper  bij kas (en in de tijd) zit is dit heel prettig.

Conclusie:

De stijging van het aantal ongevallen is vooral te wijten aan het gebruik van de smartphone. Maar hier maken alle weggebruikers zich schuldig aan. Zowel de beginnende als de gevorderde bestuurder laten zich afleiden door de telefoon. Ongevallen op de weg komen ook vaak tot stand door andere weggebruikers zoals fietsers of voetgangers (die ook regelmatig een mobiel in de hand hebben tijdens het verplaatsen) Zwaarder straffen lijkt vooralsnog niet al te veel te helpen.

Bewustwording via campagnes zoals de MONO campagne zou meer moeten gaan bijdragen aan de veiligheid. Deze campagne van de rijksoverheid heeft nog even de tijd want pas in 2020 wil het kabinet het aantal verkeersdoden onder de 500 hebben liggen per jaar (dit getal lag vorig  jaar op 629). Laten we hopen dat dit doel gehaald gaat worden.